حوادث به وقوع پيوسته در پستهاي جويبار و اسلام آباد مهار شد.

1396/04/14

به گزارش روابط عمومي شركت تعميرات انتقال نيروي شمال (تانش) در پي تشديد گرما در مازندران و افزايش مصرف برق حوادثي در پستهاي 63 كيلوولت جويبار و اسلام آباد در روز و شب سه شنبه سيزدهم تير ماه بوجود آمد كه با حضور به موقع كاركنان آن شركت  اين حوادث مهار شد.
بر اساس اعلان شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان مصرف برق مازندران و گلستان در حالی در روز (14 تیرماه) به 3789 مگاوات رسید که این میزان نسبت به بالاترین رکورد سال گذشته افزایش 31 مگاواتی را نشان می‌داد.
آقاي مهندس افضلي مديرعامل شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان از ابتداي حوادث تا پايان رفع آن پيگير بودند تا هر چه زودتر برق مردم وصل گردد.
در پست 63 كيلوولت جويبار در ساعت 18:05  ترانس یک با عملکرد REF قطع شد. علت قطع ترکیدگی CT اولیه ترانس – بار قطع شده 15.7MW اعلان شد.
در ساعت 19:50 ترانس دو قطع شد. علت قطع ترکیدگی CT اولیه ترانس – بار قطع شده 23.7MW اعلان شد.
با هماهنگی لازم  توسط مديران امورها نیروها در ساعت 19:20 در ایستگاه حاضر و  اقدامات ذیل انجام گردید .
بررسی اولیه حادثه، شناسایی مشخصات فنی تجهیزات معیوب و گزارش به مسئول بالادستی، هماهنگی واحد نقلیه جهت تهیه جرثقیل و کفی و کامیونت جهت حمل تجهیزات به محل حادثه. ( با توجه به همزمانی شدن حادثه در اسلام آباد این فعالیتها بطور همزمان برای ایستگاه اسلام آباد بطور مجزا انجام شد . )، شروع فعالیت دمونتاژ اتصالات ، سرویس تجهیزات و تستهای اولیه تا قبل از رسیدن اقلام درخواستی از انبار به صورت موازی، همزمان با اقدامات فوق ، متأسفانه در ساعت 19:50 -  دقیقا در شرایط اوج مصرف -  یک دستگاه ترانس جریان در حال بهره برداری ترانس دو (T2)  نیز دچار حادثه شده و منفجر گردید . اگرچه این حادثه بلحاظ خسارتهای مالی، فشار روحی و روانی، ایجاد خستگی مفرط برای پرسنل حاضر و بخصوص خاموشی کامل شهرستان جویبار در شرایط گرمای بالا و پیک بار بسیار گران بود؛ ولی علیرغم وجود استعداد حادثه انسانی بدلیل پخش شدن ترکشهای ناشی از انفجار CT  در محوطه در حالیکه همکاران پرتلاش مشغول کار بودند ، خوشبختانه کلیه همکاران از برخورد لاشه های برنده و هلاک کننده مقره های مصون ماندند.
با توجه به آرایش استقرار دو ترانس، بدلیل یکسان بودن مشخصات CTهای دو ترانس، راحتی مانور جرثقیل، زمان مورد نیاز کمتر جهت در مدار آوردن T2  در نتیجه زودتر برطرف شدن خاموشی ؛ - با اتخاذ مدیریت زمان - قبل رسیدن CTها از انبار، یک دستگاه از ترانس جریانهای سالم مربوط به بی ترانس یک به بی ترانس دو منتقل شده پس از انجام تستهای لازم ؛ در ساعت 22:35 ترانس دو در مدار قرار گرفت. خوشبختانه بحران خاموشی شهرستان جویبار نیز مرتفع گردید .
به محض برقدار شدن T2  و همچنین رسیدن  اقلام مورد نیاز از انبار به سایت ؛بلافاصله  مابقی کارهای T1 انجام و در ساعت 5:17  مورخ 14/04/96 ترانس یک نیز مورد بهره برداری قرار گرفت .
در پست 63 كيلوولت اسلام آباد در ساعت 20:20 ترانس یک با عملکرد REF قطع شد. علت قطع ترکیدگی CT اولیه ترانس- بدلیل پارالل بودن ترانس خاموشی نداشت.
ایستگاه اسلام آباد (در ساعت 20:20 ترانس یک با عملکرد REF قطع شد)
بمحض مطلع شدن از حادثه؛ اولین گروه  حدود ساعت 20:45 در محل حادثه حاضر شد .
با بررسی عمق حادثه، مشخصات فنی تجهیزات معیوب شناسایی شده ، جهت تهیه به اطلاع گروه مستقر در انبار - جهت تهیه سفارشات ایستگاه جویبار حضور داشت - رسانده شد . بخشی از اقلام از انبار چهل شهید تهیه و به ایستگاه ارسال شد. هماهنگی لازم با امور تعمیرات مرکز و واحد نقلیه جهت تامین جرثقیل و کفی برای بارگری و حمل تجهیزات از انبار به ایستگاه گردید. علیرغم مشکلات خاص به لحاظ همزمانی حادثه در دو ایستگاه، زمان حادثه و تعدد دستگاههای مورد نیاز خوشبختانه کلیه موارد در دو ایستگاه جویبار و اسلام آباد به بهترین وجه صورت گرفت .
گروههای تعمیرات و حفاظت علیرغم در گیر بودن در ایستگاه جویبار، چند گروه دیگر را برای عادی سازی به اسلام آباد اعزام کردند . اورهال بریکر روغنی 6412، تعویض دو دستگاه CT اولیه T1، تعویض تیغه سکسیونر 6411، تعویض CT مچینگ، تعویض رله های O/C و دیفرانسیل ترانس یک، شستشوی کامل ترانس یک و کلیه تجهیزات مربوطه، شستشوی کامل ترانس دو و تجهیزات مربوطه بدلیل آلودگی به مواد اطفاء حریق توسط آتش نشانی ( این اقدام بعد از در مدار قرار گرفتن ترانس یک انجام شد .)و . . .  از اهم کارهایی بود که برای عادی سازی پست و در مدار قرار گرفتن ترانس یک انجام شد .
ترانس پس از انجام کلیه تستهای مورد نیاز تجهیزات پست و رله های حفاظتی و همچنین تست پایداری در ساعت 13:07 مورخ 14/04/96  برقدار شده و مورد بهره برداری قرار گرفت .

 
  بازگشت






PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library 'C:\Program Files (x86)\Parallels\Plesk\Additional\PleskPHP5\ext\php_mssql.dll' - The specified module could not be found. in Unknown on line 0